Logo Frederiksværk Skole

Udeskole

Frederiksværk Skole er en udeskole

Udeliv er en stor del af undervisningen og hverdagen på Frederiksværk Skole. Vi prøver hver dag kræfter med udeskolens muligheder og arbejde systematisk med undervisning uden for klasseværelset. Vi er en af 18 såkaldte demonstrationsskoler i hele landet, og Frederiksværk Skole er et af de gode eksempler og forbilleder, som landets øvrige skoler kan søge inspiration og sparring fra i forbindelse med udeskolepraksis.

Frederiksværk Skole etablerede allerede i 2015 udendørs undervisningsrum.

Derudover arbejder skolen også meget aktivt med skolehaver - en ny, spændende og naturig måde at bringe undervisningen udenfor klasselokalet og skabe anderledes faglig undervisning. Eleverne sår, høster og laver mad af deres egne grøntsager. De inddrager mange forskellige fag, når de for eksempel bruger geometri til at opmåle havestykker eller når de tæller og deler frø, og de styrker og bruger deres danskfaglige evner, når de læser opskrifter, plantevejledninger og staver sig igennem grøntsagsnavne.

Vi arbejder med udeskole ud fra principperne “hjemme – ude – hjemme”.  Erfaring er,  at mange elementer fra udeskolen sniger ind i “hjemme” undervisningen. Eleverne referer uopfordret til oplevelser/iagttagelser de har gjort ude, og udeskolelæreren trækker tit eleverfaringer fra udeskole ind i undervisningen. Den stedbaserede undervisning giver “kroge” til læringen.

”Særligt to aspekter går igen i interview med både lærere, elever og skoleledelse, og på tværs af fag, år og klassetrin: At udeskole forbedrer elevernes forudsætninger for læring ved at bidrage med markante oplevelser, der støtter hukommelsen, og at udeskole indeholder elementer af frihed og valgfrihed, der styrker elevernes lyst til at lære.” VIVE 2019